Menu
We
Joskus viesti voi olla jo niin tuttu, että merkeillä voi leikitellä.

Aasta ööhön – fontilla on väliä

Oikean kirjaintyypin valinta on tärkeää siksi, koska ihmiset vastaanottavat päivittäin uskomattoman määrän tietoa lukemalla. Aamupalapöydässä luet luultavasti uutisten lisäksi tuoteselostetta mehupurkin kyljestä ja työmatkallakin törmäät typografiaan mainoksissa ja tienviitoissa. Useimmiten typografiaan ei tule kiinnittäneeksi huomiota, ja se on merkki onnistuneesta suunnittelusta.

Graafisena suunnittelijana yksi työni tärkeimmistä vaiheista onkin juuri kirjaintyypin, tuttavallisemmin fontin, valinta. Se aloittaa koko suunnitteluprosessin. Valitsen typografian ensin, koska sen pohjalta on helpompi löytää myös oikeat elementit ja värit ilmeen rakennuspalikoiksi. Oleellista on tietenkin huolellinen taustoitus. Valinnan määrittää se, ollaanko tekemässä ilmettä esimerkiksi skeittaamisesta kiinnostuneelle nuorelle kohderyhmälle vai hemmotteluhoidoista, timanteista ja pikkukoirista innostuville kuluttajille.

On myös merkitystä valitseeko kirjaintyyppiä painotuotteeseen vai verkkokäyttöön. Kärjistäen voisi sanoa, että verkossa suositaan isompaa pistekokoa, suurempaa riviväliä, lyhyempiä kappaleita ja päätteettömiä kirjaintyyppejä. Parhaassa tapauksessa yrityksen typografia suunnitellaan toki alusta asti niin, että halutut kirjaimet on saatavissa myös verkkokäyttöön.

Kirjaintyyppejä on maailmassa valtava määrä. Mistä siis tietää mikä kannattaisi valita mihinkin tuotteeseen? Hyvä tarkoituksenmukainen typografia helpottaa lukemista, jäsentelee asiaa ja parhaimmillaan luo omaa tunnistettavaa ilmettä julkaisulle tai tuotteelle. Erilaiset kirjaintyypit viestivät erilaisia asioita. Eihän mikään yritys halua näyttää samalta kuin naapuri, vaan typografialla haetaan lukumukavuuden lisäksi erottumista kilpailijoista.

Syyskuun 2015 ajan oli Vapriikissa esillä näyttely Tunnetko tyypin?, joka kurkisti kirjainten historiaan. Näyttelyn käsikirjoittaja ja typografiasta monta kirjaa kirjoittanut Markus Itkonen tiivisti YLE:n haastattelussa hyvin, miksi useita eri kirjaintyyppejä tarvitaan.

” Tämä on vähän sama kuin jos musiikissa olisi olemassa vain yksi kappale, yksi laulu, ja sitä voisi käyttää yhtä hyvin häissä, hautajaisissa kuin discossakin ja Tavastia -klubilla.  Että se sopii kaikkiin tarkoituksiin. Tulos olisi aika heikko.” (Markus Itkonen, Ylen 6.9. julkaistussa jutussa.)

Mitäs sanot vaikka tästä esimerkistä:

Fontilla on väliä!

Erilaiset kirjaintyypit viestivät erilaisia asioita.

Teksti näyttää hyvinkin erilaiselta eri kirjaintyypeillä, vaikka viesti on sama. Kolmanneksi kirjaintyypiksi valitsin tahallani surullisen kuuluisan Comic Sansin. Kirjaintyyppi niittää kyseenalaista kunniaa vihatuimpana fonttina alan ammattilaisten keskuudessa. Mielestäni se on vain hyvä esimerkki siitä, ettei kannata valita kirjaintyyppiä mutu-tuntumalla ja kannattaa mieluummin valita kirjaintyyppi, jota kukaan muu ei käytä.

Jos haluaa varmistua siitä, että kenelläkään muulla ei ole samaa kirjaintyyppiä käytössä kuin itsellä, kannattaa tilata oma kirjaintyyppi. Muun muassa täällä: http://logotyyppi.fi/blog/2014/12/06/suomalainen-kirjainmuotoilu/ on listattu suomalaisia kirjainsuunnittelun tekijöitä.

Eveliina Sillanpää
graafinen suunnittelija
eveliina.sillanpaa@kallo.fi
Twitter: EveMaa

Lähteet:

Markus Itkonen: Typografian käsikirja
http://yle.fi/uutiset/tunnetko_tyypin__kirjainten_merkillinen_maailma_esittaytyy_vapriikissa/8272960
http://vapriikki.fi/nayttelyt/tunnetko-tyypin/
http://logotyyppi.fi/blog/2014/12/06/suomalainen-kirjainmuotoilu/

Cialis hinta tallinna Mistä tilata viagra