Menu

Facebook-kilpailu: mitä voi vaatia?

Työkaverin kanssa tuli puhe Facebook-kilpailun järjestämisestä ja ylipäätään kilpailusäännöistä. Hän oli erityisen kiinnostunut siitä, onko arvontaan osallistuakseen aivan pakko tykätä sivusta ja jakaa päivitystä. Facebook kun on täynnä kaikenlaisia arvontoja, on vuoden 2016 sääntöjä hyvä kerrata.

Kilpailupäivityksen jakaminen ei saa olla edellytys osallistumiselle. Kiellettyä on myös vaatia käyttäjää jakamaan kilpailu kaverin aikajanalla tai merkkaamaan kaveri kommenttiin tai kuvaan. Ei voi myöskään vaatia tykkäämään yrityksen sivusta, jotta osallistuisi kilpailuun. Ja todella tärkeää: Yrityksen profiili ei saa olla henkilöprofiili! Jos yrityksen voi pyytää kaveriksi, on kyseessä henkilöprofiili ja tämä on Facebookin sääntöjen vastaista.

Se mitä saa tehdä, on aika simppeliä. Osallistujia voi pyytää tykkäämään ja/tai kommentoimaan sisältöä osallistuakseen kilpailuun. Eli ehtona voi olla, että kilpailupäivityksestä täytyy tykätä, mutta itse yrityksen sivusta ei voi vaatia tykkäämään. Sallittua on myös pyytää lähettämään viestiä sivuston ylläpidolle. Nyrkkisääntönä kannattaa muistaa, että kilpailun järjestäjän aikajanaa saa käyttää.

Äitienpäiväarvonta

Suunnittelin äitienpäiväaiheisen Facebook-arvonnan AP Rengastarvikkeelle, joka kuuluu Autoasi korjaamo -ketjuun. Arvonnan palkinto oli puhdistava yleisvahaus. Arvontaan osallistumisen ehtona oli kertoa, minkä värinen oma auto on. Lisäksi mainittiin, että päivitystä saa jakaa ja sivustosta saa tykätä.

Arvonta oli yritykselle suuri menestys. Sivuston tykkääjämäärä kasvoi huomattavasti, päivitykseen reagoitiin ja se sitoutti suuren määrän kävijöitä. Vaikka jakaminen ja tykkääminen olivat vapaaehtoista, sitä kuitenkin tapahtui aktiivisesti. Ehkäpä juuri vapaaehtoisuuden vuoksi?

Onko kyseessä kilpailu vai arvonta?

Kilpailussa ja arvonnassa on eroja. Jos kyseessä on arvonta, perustuu voittaminen onneen. Jos taas kyseessä on kilpailu, täytyy jonkun olla toista parempi. Kilpailusta voi myös tehdä arvonnan niin, että kertoo kilpailun ratkeavan arvonnalla. Esimerkiksi näin: ”Kilpailun voittaja arvotaan kaikkien tiikerikakkuohjeen lähettäneiden kesken”. Kaikenlaiset arpajaiset ja arvonnat kuuluvat arpajaisverolain piiriin, eli voittajille palkinnot ovat verovapaita, kun taas markkinoija maksaa arpajaisveron. Kilpailusta voitetut palkinnot taas ovat voittajalle veronalaista tuloa, eli voittajan täytyy maksaa verot.

Arvontoja ja kilpailuja järjestäessä tulee aina noudattaa Suomen lakia. Verohallinon sivuilta voi lukea lisää arpajaisverosta. Lisäksi kannattaa ottaa yhteyttä meihin. Me Kallossa kehittelemme juuri sinulle sopivaa Facebook-markkinointia ja aktivoimme yrityksesi Facebook-toimintaa.

Lähde: Grapevine

Anna-Maria Sulkakoski
Some-kouluttaja, copywriter
@A_Sulka

 

 

Cialis hinta tallinna Mistä tilata viagra