Menu

Hieno esite jää asiakkaan mieleen

Luulitko, että paperinen esite on menneen talven lumia? Luulit väärin. Työssäni graafikkona kuulen jatkuvasti asiakkailta, miten ”olisi kiva kun olisi jotain kättä pidempää” kun mennään asiakkaan luo myyntikäynnille.  Se onkin esitteen ensisijainen tarkoitus – myydä yrityksen tuotteita.

Paperinen esite pitää pintansa samasta syystä kuin esimerkiksi lehtiä tykätään lukea fyysisessä muodossa. Paperilta asia on helppo omaksua ja asia pysyy paremmin mielessä, kun edessä on jotain konkreettista hiplattavaa.

Kannustan usein asiakkaita ajattelemaan esitteiden kohdalla boksin ulkopuolelta. Voisiko esite olla kaunis juliste, jonka vastaanottaja haluaa laittaa seinälleen? Tai vaikka taiteltava kynäteline? Rajattomalla budjetilla esitteeseen voi upottaa vaikka timantteja, mutta pienelläkin budjetilla ja kekseliäisyydellä saa aikaan näyttävää jälkeä.

Panosta esitteessä paperiin

Yksi aliarvostettu piirre esitteissä on paperi, vaikka se on yksi tärkeimmistä alitajuisia mielikuvia luovista tekijöistä. Halpa ja ohut paperi luo mielikuvan halvasta tuotteesta, kun taas jämäkkä kartonki viestii vakuuttavuutta. Tämä pätee oman kokemukseni mukaan tuotteeseen kuin tuotteeseen. Erikoispaperit eivät myöskään oikeasti ole niin kalliita kuin yleisesti luullaan! Kysy rohkeasti painoltasi erilaisia vaihtoehtoja ja jälkikäsittelyjä.

Teen paljon asiakkaille ns. esitemuotoisia pohjia wordiin. Suosittu malli on muokattavissa oleva pohja, jossa tietyt elementit pysyvät, ja tekstin sekä kuvan voi vaihtaa tarpeen mukaan. Tuotekorttia voi siten kätevästi tulostaa juuri sen verran kuin tarvitsee itse.  Jos et halua painattaa esitettä painossa, niin ihan kirjakaupasta saa erilaisia papereita, joilla voit erottua perus 80g paperimassasta. Mitäs jos tulostaisit vaikka värilliselle paperille?

Etsin taannoin uusia alihankintakumppanuuksia ja tapasin muutaman eri painotalon edustajan. Yhdellä oli mukana A4, johon oli vain listattu heidän paperinsa ja toisella siisti paperinäyteviuhka, josta pääsi tunnustelemaan kymmeniä paperivaihtoehtoja. Oli helppoa valita se kenen valikoimaan pääsi noin helposti käsiksi. Voin myös suositella lämpimästi muille Prigin palveluita – asiantuntevaa ja ystävällistä asiakaspalvelua hienon työnjäljen lisäksi.

Sisältö on tärkein

Vaikka visuaalisena ihmisenä innostun aina ensin ulkomuodosta, tiedostan, että sen takana kaikissa toimivissa esitteissä on hyvä sisältö. Keksit esitteeseen hauskan muodon, mutta sisältö on köyhää ja täynnä kirjoitusvirheitä? Yhtälö ei toimi. Sisällön miettimiseen kannattaa siis käyttää aluksi eniten aikaa. Ja sisällöstä ne parhaimmat ja kekseliäimmät ideat muodollekin ponnistaa. Palloja myyvän yrityksen esitteen voisi kuvitella helposti olevan pyöreä, miksei jopa pallo?

Sisällön tärkeyttä voisi ajatella niin, että kenenkään ei ole pakko juuri sinun esitettäsi lukea. Se on aikaa pois häneltä itseltään tai joltain muulta. Miksi hän lukisi esitteesi, jos se ei sisällöltään tai ulkomuodoltaan ole tarpeeksi kiinnostava? Arvosta asiakastasi ja tee katseen kestäviä markkinointimateriaaleja.

Ota yhteyttä, niin tehdään teillekin mieleenpainuva esite!

Eveliina

 

Cialis hinta tallinna Mistä tilata viagra