Menu
Tarinoita on kaikkialla. Ne pitää osata kaivaa esiin, avata ja kertoa.

Hyvä tarina pitää osata avata ja kertoa

Tämän päivän markkinointiviestinnässä tarinoilla on yhä enemmän merkitystä. Tarinankerrontaan kannustetaan niin verkkosisällöissä, yritysesittelyissä, mainonnassa kuin vuosikertomuksissakin. Aiheesta on viime vuoden puolella julkaistu useampi hyvä ammattilaisille suunnattu kirjakin (mm. Anne Kalliomäki: Tarinallistaminen, Mervi Rauhala & Tarja Vikström: Storytelling työkaluna – vaikuta tarinoilla bisneksessä, Juhana Torkki: Tarinan valta). Sanotaan, että tarinoissa on viestinnän voima.

Eikä syyttä. Hyvällä yritys- tai yhteisötarinalla on yksittäistä tuoteinformaatiota tai mainoslausetta enemmän mahdollisuuksia jäädä kuulijansa tai lukijansa mieleen. Hyvä tarina kiinnostaa ja sitouttaa ihan eri tavalla kuin ominaisuuksia listaavat palvelukuvaukset tai vuosilukuja vilisevä historiikki. Hyvä tarina herättää tunteita. Sillä pystyy erottumaan, tarjoamaan selityksiä ja luomaan merkityksiä.

Mutta miten hyvä tarina syntyy?

Ensinnäkin yritystarina ei ole vain tarinamuotoon kirjoitettu yrityksen syntykuvaus. Se on koko kokonaisuus, mitä asiakas kuulee, näkee ja lukee yrityksestä. Yrityksen tarinaa kirjoitetaan jatkuvasti jokaisessa kohtaamisessa yrityksen kanssa.

Viestinnän näkökulmasta yritystarinan luomissa onkin enemmän kyse käsikirjoituksesta ja juonesta kuin yksittäisen tekstin vuorosanoista. Tarinaan kietoutuu niin yrityksen historia, arvot, tavoitteet, palvelukokemukset kuin toimintakulttuurikin. Yritystarina kertoo, mistä yrityksessä on kyse. Miksi ja ketä varten se on olemassa, mitä se on tekemässä ja mihin se on menossa.

Yritystarina rakentuu niistä aidoista aineksista, mitä yritys on. Tarinan on toki oltava totta. Mutta se, millainen käsikirjoitus aineksista luodaan, miten tarina kerrotaan ja miten sitä ohjataan, vaikuttaa merkittävästi siihen, lähteekö tarina lentoon.

Tarinaa kertovat kaikki sisällöt ja viestit, joita yritys tuottaa. Tarinankerronnan elementtejä ovat niin kuvat, tekstit, videot, musiikki, esitykset kuin toimitilat, tarjoilut, esineet ja työntekijöiden asutkin. Yksittäiset tuotokset ja sisällöt yhdistyvät osaksi tarinaa.

Hyvä tarina syntyy hyvästä, käsikirjoituksen mukaista juonta eteenpäin vievästä sisällöstä. Hyvin kerrottu tarina puolestaan koskettaa ja tekee vaikutuksen. Sellaista tarinaa halutaan kertoa ja jakaa eteenpäin. Sen sijaan huonosti kerrottuna aineksiltaan hyväkin tarina jää kertomatta. Myös sisältötuotokset, jotka eivät edistä tarinaa, ovat resurssien haaskausta.

Tarinan voi lopulta kertoa mistä tahansa. Tarinoita on maailma täynnä ja syntyy joka päivää lisää. Myös jokaisella yrityksellä on jo tarina. Se pitää vain osata kaivaa esiin ja kertoa kiinnostavasti. Hyvän tarinan on moni kuullut, parhaat kiertävät suusta suuhun.

Oman yrityksemme Kallo Worksin tarinan raakakäsikirjoituksen olemme kirjanneet sivuillemme. Tarina on kuitenkin vasta alussa. Aika näyttää, miten onnistumme tarinaamme kertomaan. Mutta tavoite on ainakin kallon kova.

// Ella, sisältötuottaja, viestintäsuunnittelija

19.10.2015

Cialis hinta tallinna Mistä tilata viagra