Menu

Ihminen kohderyhmän takana

Kuten Ella kirjoittikin maaliskuussa blogikirjoituksessaan Milloin tarvitaan useampi tiedote?, jäin miettimään kohderyhmien tavoittamista. Työskennellessäni ravintoloissa eri maissa, opin nopeasti kuinka käyttäytyä eri asiakkaiden kanssa, ja kuinka saada oma viestini perille mahdollisimman hyvin, ja heille sopivimmalla tavalla. Opin juttelemaan eri-ikäisille ja eri sosioekonomisista luokista tuleville asiakkaille heidän tavallaan. Myöhemmin Suomessa, kouluttautuessani markkinointiviestijäksi ja nyt medianomiksi, huomaan, että olen alitajuisesti harjoittanut ihmisten jakamista kohderyhmiin jo pidemmän aikaa ja suunnitellut viestintääni sen mukaan.

Kohderyhmäajattelun tarkoitus on helpottaa viestintää ja markkinointia, eikä hankaloittaa. Jos haluaisin itse kertoa omasta tapahtumastani, vaikka omasta kirpputoristani, mietin keitä sinne haluaisin ja keitä se voisi kiinnostaa -näin olen määrittänyt muutamankin kohderyhmän. Sitten mietin kuinka heidät tavoittaa. Mietin myös mihin sävyyn tapahtumasta kannattaa kertoa kellekin, ja milloin.

Uskoisin, että lähes jokaiseen meistä on asennettu valmiiksi kohderyhmäajattelu; emme kerro yhdestä asiasta kaikille samalla tavalla. Joillekin toimii huumori, joillekin tiukka informaatiopaketti.

Kirpputorille voisin kutsua perheeni tekstiviestillä, koska me kommunikoimme niin. Ystävilleni tekisin Facebook-kutsun, koska me taas viestimme pääasiassa sosiaalisessa mediassa. Laittaisin heille kutsun muutamaa viikkoa ennen tapahtumaa, jotta se ei tulisi liian aikaisin ja pääsisi unohtumaan, mutta hyvällä varoitusajalla kuitenkin. Pyytäisin ystäviäni myös levittämään kutsua heidän ystävilleen. Jos olisin myymässä design-tavaraa, jakaisin kutsun Facebookissa design-kirpputori-ryhmään. Tai kertoisin lastenvaatteista kirppisvanhempien omassa ryhmässä. Naapureilleni laittaisin kutsun omalle ilmoitustaulullemme, ja lähialueen asukkaille saattaisin tehdä pienet flyerit postilaatikoihin, koska en usko että iäkkäämmät naapurini ovat sosiaalisessa mediassa, enkä edes tiedä kaikkien nimiä. Jos toivoisin kirpputoristani suurempaa tapahtumaa, voisin laittaa ilmoituksen paikallislehteen.

Kohderyhmäajattelu helpottuu kun sen henkilöittää. Kohderyhmät koostuvat yksilöistä. Helpoin tapa on miettiä tuttavapiiristä joku kohderyhmän edustaja, ja miettiä mikä toimisi juuri hänelle ja missä. Kun viestii yksilöille eikä yritä tavoittaa kaikkia, viesti menee varmemmin perille.

Kohderyhmiä tänään pohti Kallo Worksin harjoittelija Marianne Turusta.

Cialis hinta tallinna Mistä tilata viagra