Kova ja kestävä kumppani asiakkaille ja luoville osaajille

Kallo Works on kolmen kulttuurituotannon ja visuaalisen viestinnän tekijän unelma luoda itselleen maailman paras työpaikka. Työpaikka, jossa saa tehdä kiinnostavia töitä, kiinnostaville asiakkaille, kivojen työkavereiden kanssa. Syntyi kulttuurituotannon ja markkinoinnin  palveluja tarjoava Kallo Works osuuskunta.

Alku: Yhteinen yritys

Osuuskunnan perusti vuonna 2009 yhteiseksi yrityksekseen lopulta seitsemän luovan alan osaajaa – kaksi kulttuurituottajaa, kaksi graafista suunnittelijaa, markkinoinnin- ja viestinnänsuunnittelija, web-suunnittelija ja valokuvaaja. Kallo Worksista tuli osuuskunta yritysmuodon mahdollisuuksien vuoksi: jokainen voi toimia itsenäisenä, vapaana tekijänä, mutta yhdessä tekemisestä ja yrittämisestä saa lisävoimaa.

Kallo Works sai nimensä Poriin kiinnittyneen Kallon majakkasaaren mukaan. Tuulinen kalliosaari on se paikka Porissa, joka pitää kokea. Saaren kauneus, lujuus ja kestävyys sekä äärimmäiset sääolosuhteet innoittivat rennolla otteella, mutta tinkimättömällä, kovalla ja rohkealla asenteella työtään tekevää porukkaa. Kallo oli tehnyt vaikutuksen kaikkiin. Toisaalta ihmiskallo ajattelun ja oivallusten lähteenä sopi myös kuvaamaan asennetta, jolla työtä halutaan tehdä.

Matkaeväät: Markkinoinnin ja kulttuurin vahva toimija

Kallo Worksin yhteisössä työskentelee tänään yhdeksän osuuskuntayrittäjää, noin puolet päätoimisesti. Porista toiminta on laajentunut myös Turkuun ja Tampereelle sekä viimeisimpänä Hämeenlinnaan. Kallo Works on päivittänyt strategiaansa ja uudistanut ilmettään. Kallo on seitsemässä vuodessa lunastanut paikkansa alallaan.

Kallo Worksin missio on ollut tarjota osaavia tekijöitä ja luovia, toimivia ratkaisuja asiakkaiden markkinoinnin ja kulttuurin kiinnostaviin projekteihin ja luoda alan ammattilaisille kannustava tapa työllistää itsensä. Palveluissa painopiste oli alkuvuosina enemmän visuaalisessa viestinnässä, nyt rinnalle on uusien tekijöiden myötä tullut myös enemmän sanojen ja tekstisisällön tuotantoa.

Kallo Worksissa kestävyys ja vastuullisuus ovat läsnä kaikessa tekemisessä. Toiminnassa panostetaan vahvasti niin ekologiseen, sosiaaliseen, taloudelliseen kuin kulttuuriseen vastuullisuuteen. Myös osuuskunta yritysmuotona nähdään vastuullisena tapana työllistää luovan alan toimijoita.

Jäsenillä on vahva motivaatio kehittää yrityksen toimintaa yhdessä eteenpäin. Kallo Worksin tavoitteena on olla uudenlainen yhteistyökumppani ja vaihtoehto. Yhteistyökumppani sekä markkinoinnin ja kulttuurin kovaa osaamista tarvitseville asiakkaille että luoville ja rohkeille alan tekijöille. Asiakas saa Kallo Worksista graafisen suunnittelijan, tuottajan, sisällöntuottajan, suunnittelijan, projektipäällikön, kouluttajan tai valokuvaajan. Itsensä työllistävät luovan alan yrittäjät saavat Kallo Worksista yhteisen kattoyrityksen, työyhteisön ja työpaikan.

Suunta: Uuden ajan ratkaisu

Uskomme että osuuskunnilla on tulevaisuuden markkinoinnin ja kulttuurin työmarkkinoilla entistä enemmän tilausta.

Asiakkaalle vahvojen tekijöiden varaan rakentuva yhteisesti omistettu yritys on mahdollisuus ostaa juuri haluamansa osaajan työpanos. Yksittäiseen freelanceriin verrattuna osuuskunnasta saa kuitenkin tekijöidensä työstä vastaavan kumppanin, muidenkin tekijöiden taustatuen ja helposti tarvittaessa koko tiimin. Ensisijaisesti julkaisun taittoa tarvitseva voikin hankkia samasta paikasta julkaisulleen myös konseptin ja sisältörakenteen suunnittelun, valokuvat, tekstejä tai vaikka oikoluvun.

Tekijöilleen ja jäsenilleen osuuskunta tarjoaa yhteisön, ammatillista tukea ja lähes riskittömän tavan työllistyä yrittäjämäisesti. Osuuskunnan tarjoamat sähköiset taloushallinto-ohjelmat ja työvälineet helpottavat arkea kummasti. Työnantajan asemassa toimiva, aidosti tavoitteellista liiketoimintaa määrittelemillään toimialoilla harjoittava osuuskunta on jäsenilleen ihan oikea, yhteinen työpaikka.

Näistä aineksista ja tällä käsikirjoituksella jatkamme innolla tarinaamme.