Menu
Harjoittelija Anna-Sofia Kauvo pohtii blogissa, miten markkinoidaan teosta, jollaista kukaan ei ole ennen nähnyt. Kuvassa nukketeatteritaiteiliat Jenni Rutanen ja Anna Nekrassova sekä Olivia-nuken prototyyppi. Valokuva: TPL 2016.

Nuoria yleisöön

Kallon työharjoittelija kokosi tuottajan kanssa markkinointisuunnitelmaa Pohjoismaiden ensimmäiselle nukketeatterioopperalle. Croak saa ensi-iltansa Porissa maaliskuussa 2018. Kulttuurin ja markkinoinnin opiskelija Anna-Sofia Kauvon ajatuksia harjoitteluprojektin päätteeksi:


Croak on aivan uudenlainen ja ennennäkemätön nukketeatteriooppera ja se tekee varmasti vaikutuksen katsojiin. Tätä ennen katsojat on kuitenkin saatava saliin, mutta miten? Tässä tekstissä pohdin pääsääntöisesti sitä, miten saliin saataisiin 15-25-vuotiaita ja miten saisimme markkinoinnin avulla heidän huomionsa.

Ikäryhmänä 15-25-vuotiaat ovat hyvin erilaisia, mutta jokseenkin markkinointi heille toimii samoja kanavia pitkin, vaikkakin pieniä eroja saattaa olla. 25-vuotiaat ja siitä ylöspäin, ovat mahdollisesti vielä niin sanottua sanomalehtikansaa, joka on tottuneet lukemaan joka aamu sanomalehden. Näin ollen Croakia markkinoidessa valtamediaa ei saa suinkaan sivuuttaa.

Kun kyseessä on ikä 15 ja siitä ylöspäin, voidaan puhua puhelin kädessä syntyneestä ryhmästä. Nykypäivän 15-vuotiaat tuskin kääntävät sanomalehtien sivuja kovin montaa kertaa, paitsi mahdollisesti päästäkseen sarjakuviin. Toki en voi kuitenkaan yleistää, sillä joukkoon mahtuu myös nuoria, jotka lukevat sanomalehden lähes kokonaan aina etusivusta säätiedotukseen.

Ajat ovat muuttuneet ja sosiaalinen media on noussut osaksi niin 15-vuotiaan kuin 50-vuotiaan elämää. Iästä riippumatta sosiaalisen median markkinointiin kannattaa panostaa käyttäen monenlaisia kanavia. Jos kuitenkin keskitytään ikäryhmään 15-25, ovat nämä tärkeät kanavat Instagram, Facebook, Twitter sekä mahdollisesti SnapChat.

Ihmiselle voi olla hyvinkin vaikeaa lähteä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Osa nuorista saattaa olla hyvinkin sisällä kulttuurin maailmassa ja heidän huomionsa saa varmasti hyvällä markkinoinnilla. Itse olin taiteen ja klassisen musiikin kautta kulttuurin maailmassa, mutta ennen Croakia ooppera oli minulle aivan vieras alue.

Mutta mitä jos nuorelle kaikki on aivan uutta ja vierasta ja hänet tulisi saada mukavuusalueensa ulkopuolelle? Miten saamme hänet kiinnostumaan esityksestä, jossa ovat sanat nukketeatteri ja ooppera yhdessä?

Panostaisin todella paljon Croakin tarinalliseen puoleen. Croakissa on hyvin mielenkiintoinen uusi tarina, jossa on kuitenkin ripaus vanhaa ja tuttua. Etsisin vertauskuvia jo olemassa olevista tutuista saduista. Näin voisi huomion viedä muualle kaikesta vieraasta ja tuntemattomasta ja tuoda esiin jotain tuttua ja turvallista.

Nukketeatteri sanasta tulee mieleen hyvin helposti käsinuket, joka taas luo omanlaisensa kuvan esityksestä. Ajattelisin, että suurin osa 15-vuotiasta kuitenkin näkee sen negatiivisemmassa valossa. Markkinoinnissa olisi hyvä tuoda esiin, että kyseessä eivät suinkaan ole vain lapsuudesta tutut käsinuket vaan esimerkiksi tarinan päähenkilöt ovat ihmisen kokoisia, hyvinkin aidon näköisiä nukkeja.

En epäile hetkeäkään, etteikö Croak tekisi vaikutusta yleisöönsä, mutta ensin sen viesti vain tulee saada ihmisten tietouteen. Markkinointi voi olla hyvinkin haastavaa, mutta kun sen toteuttaa huolella ja harkiten on hyvät mahdollisuudet myös onnistua.

Anna-Sofia Kauvo
harjoittelija

Croak Instagramissa, Facebookissa ja Poike ry:n verkkosivuilla.

Cialis hinta tallinna Mistä tilata viagra