Menu

Somekalenterista apua sisällön suunnitteluun

Päivitetäänkö sinun somekanaviasi fiilispohjalla vai tavoitteellisesti? Sosiaalisessa mediassa on tärkeää suunnittelu ja strategia. Suomessa on paljon yrityksiä, jotka käyttävät somea yksisuuntaisesti vain omien tiedotteidensa välittämiseen. Kun brändin kuvaa rakennetaan päivitysten avulla, on vastattava kysymyksiin miksi, mitä, kenelle, missä, milloin ja miten.

Hyvin suunniteltu päivitys tavoittaa oikean kohderymän ja parhaimmillaan se ohjaa potentiaaliset asiakkaat yrityksen kotisivuille. Tärkeää on myös päivityksen aiheuttaman reaktion ja etenemisen seuraaminen sekä niihin reagoiminen.

Tässä muutama vinkki sosiaalisen median kalenterin rakentamiseen:

1. Mieti kohderyhmäsi
Suunnittele sisältöä, jota kohderyhmäsi haluaa kuulla. Muista kuitenkin luoda sisältöä, joka on itsesi näköistä ja tuntuu sinulle luontevalta. Älä unohda asettaa tavoitteita.

2. Tutki minkälainen sisältö toimii
Tutki aiemmin julkaisemiasi päivityksiä. Minkälaiset päivitykset ovat saaneet aikaan reaktioita tai toimintaa? Mikä kellonaika tai viikonpäivä on ollut otollisin julkaisuillesi?

3. Merkkipäivät muistiin
Ota eteesi kalenteri ja merkkaa ylös tärkeät päivät kuten ystävänpäivä, vappu, juhannus tai vaikka lasten oikeuksien päivä. Mieti minkälaisia päivityksiä voisit näihin ajankohtiin tuoda.

4. Päivittäminen ja kanavat
Kun olet suunnitellut mahdolliset sisällöt ja merkinnyt ylös tärkeät päivät, päätä missä sosiaalisen median kanavissa haluat julkaista ja kuinka usein. Olisiko esimerkiksi kaksi Facebook-julkaisua viikossa sopiva tahti?

5. Kirjaa kaikki ylös ja ajasta
Ota avuksesi esimerkiksi Google kalenteri ja merkitse kalenteriin kaikki suunnittelemasi julkaisut ja aiheet. Ajasta päivityksiä etukäteen vaikka Facebookissa, mutta jätä tilaa myös spontaanisuudelle. Merkkaa ylös myös välistoppipäiviä, jolloin tutkit oletko matkalla tavoitteisiin.

6. Seuraa, seuraa, seuraa
Kuten aiemmin, muista seurata mikä päivitys toimii ja mikä ei, mitä voisit tehdä paremmin ja miksi. Vaikka olet ajastanut julkaisuja, muista silti seurata sivujasi ja olla vuorovaikutuksessa kohderyhmäsi kanssa. Kannusta kommunikointiin.

Myös me autamme! Jos tarvitset apua päivitysten suunnitteluun tai haluat tilata yrityksellesi sosiaalisen median perusteita käsittelevän koulutuksen, ota meihin yhteyttä. Räätälöidään yhdessä yrityksesi näköistä sisältöä, jota kohderyhmäsi todella haluaa kuulla.

Lähde: Hootsuite

Anna-Maria Sulkakoski
Some-kouluttaja, copywriter
@A_Sulka

Cialis hinta tallinna Mistä tilata viagra